Sprawozdanie z pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu
Na grupach nauczycielskich często pojawiają się prośby o przesłanie sprawozdania z pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu. Zawsze zastanawiam się czy prośby te wynikają z niewiedzy czy też chęci znalezienia gotowca. Mam nadzieję, że jednak z niewiedzy, w końcu nie jest to tematyka poruszana na studiach. Głęboko wierzę, że żaden z nauczycieli nie korzysta ze sprawozdania innego wychowawcy. Jeśli tak jest, to najwyższa pora na refleksję i zmianę nawyków.
Zaznaczę, że sprawozdanie z pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu nie jest dokumentem standaryzowanym, dlatego też w każdej placówce wygląda inaczej. Rozpoczynając pracę warto poprosić opiekuna, innego nauczyciela czy też dyrektora o wgląd do sprawozdań z lat ubiegłych. Bywają placówki, w których pozostawiona jest dowolność co do formy, ale i takie w których opracowany jest ogólny wzór.
Kilka informacji o sprawozdaniach:
- pisane są po I półroczu, następnie tworzone jest sprawozdanie całoroczne,
- może mieć formę tabelki, tekstu ciągłego lub przedstawione w formie punktów,
- wymagania odnośnie formy regulują wewnętrzne ustalenia placówki,
- zastanawiasz się "Ile stron powinno zawierać sprawozdanie?" - znam osoby, które potrafią napisać sprawozdanie roczne na 2 strony, ale i takie, które przekraczają 10 stron. Moim zdaniem optymalnym rozwiązaniem jest napisanie sprawozdania na maksymalnie 5 stron, nie powinien to być też elaborat, który zawiera najmniejsze szczegóły.
Nie znajdziesz tu gotowca, ponieważ nie ma sensu kopiować treści, które w niewielkim stopniu lub w ogóle nie pokrywają się z twoją pracą dydaktyczno-wychowawczą. Jednak znajdziesz szablon, który możesz zmodyfikować i dostosować do swoich potrzeb.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
W ROKU SZKOLNYM ... W GRUPIE ...
1. INFORMACJE OGÓLNE
- imię i nazwisko wychowawcy,
- ile osób liczy grupa (w tym ilu jest chłopców, ile dziewczynek),
- krótka informacja w przypadku, gdy stan grupy się zmienił (np. ktoś zrezygnował),
- wiek dzieci (w przypadku grup mieszanych wskazanie liczebności poszczególnych roczników)
- kilka słów o adaptacji, w przypadku maluszków, ale i pojedynczych dzieci, które dołączają w grupie starszej
2. PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, PROJEKTY I PROGRAMY
- wskazanie programu wychowania (tytuł, autor, rok),
- podsumowanie zrealizowanych projektów i programów (korzyści dla grupy, trudności z którymi trzeba było się zmierzyć),
- ważne wydarzenia i uroczystości dla życia grupy (współpraca z rodzicami, środowiskiem lokalnym, preorientacja zawodowa),
- w życiu przedszkola dzieję się dużo, dlatego nie ma sensu wypisywania wszystkiego, nie jest to licytacja
4. MOCNE STRONY GRUPY I OGRANICZENIA
a. Obszar fizyczny
- mocne strony grupy:
- trudności grupy:
b. Obszar emocjonalny
- mocne strony grupy:
- trudności grupy:
c. Obszar poznawczy
- mocne strony grupy:
- trudności grupy:
d. Obszar społeczny
- mocne strony grupy:
- trudności grupy:
Wnioski odnośnie każdego z obszarów w obrębie mocnych stron i trudności opisuję w sposób ogólny. Jednak w przypadku, gdy któreś z dzieci w szczególny sposób się wyróżnia, to wymieniam konkretne dzieci.
5. POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
- wymienienie dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną (logopeda, pedagog, psycholog etc.) wraz z podaniem przyczyny i odniesieniem się do widocznych efektów,
- zwrócenie uwagi na dzieci, które posiadają opinię lub orzeczenie
6. ZEBRANIA I KONSULTACJE
- podsumowuję sposób komunikowania się z rodzicami w kontekście zbiorowym (zebrania), ale i konsultacje w trakcie, których przedstawiane były wnioski z obserwacji (diagnozy)
7. WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY
Warto przeanalizować rok pracy, ponieważ to wskazówka do dalszej pracy.
Ze względu na COVID-19 pojawia się mnóstwo pytań i wątpliwości, wiele osób uważa, że ze względu na sytuację w kraju trudno napisać sprawozdanie. Zgadzam się, że drugie półrocze wyglądało inaczej niż zawsze, ale każdy z nas realizował pracę dydaktyczną. Ze względu na obecną sytuację dodałam w swoim sprawozdaniu kolejny punkt (kształcenie na odległość). Umieściłam informacje dotyczące sposobu kontaktowania się z dziećmi, rodzicami, narzędzia, które wykorzystano w kształceniu na odległość, zaangażowanie rodziców, ale i sytuacje problemowe, które wynikały z sytuacji w kraju. Trudności może sprawić część dotycząca aspektów wychowawczych, ponieważ nie wiemy co się dzieje z niektórymi dziećmi, co się zmieniło w ich zachowaniu, jak przebiega rozwój w poszczególnych obszarach. Nie możemy tego zweryfikować, ale pamiętaj, że w takiej sytuacji jest praktycznie każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego. Miejmy nadzieję, że nowy roku przedszkolny nie przyniesie nam kolejnych niespodzianek.
Brak komentarzy:
Publikowanie komentarza