Mindfulness dla dzieci, Uf Afzal

Coraz częściej mówi się o mindfulness i cieszy mnie fakt zwracania uwagi na trening uważności. Dla wielu osób termin mindulness może brzmieć tajemniczo, ale to nic innego jak ćwiczenia uwagi. Ćwiczenia z wykorzystaniem zmysłów, angażowaniem umysłu w obecnej chwili, dbanie o samokontrolę, ale i nastawienie pełne otwartości i akceptacji. Dzieci oraz młodzież zmagają się z wieloma bodźcami, presją, stresem związanym z ciągłym egzaminowaniem i ocenianiem, więc warto od najmłodszych lat pokazywać rozwiązania, które pozwolą zachować życiowy balans. Jeżeli temat wzbudza twoje zainteresowanie, to warto sięgnąć po książkę "Mindfulness dla dzieci" Uf Afzal. To właśnie w niej cudownie przedstawiona jest idea mindfulness w postaci metafory ptasich skrzydeł. Jedno skrzydło to mądrość, czyli świadomość i dostrzeganie doświadczeń, a drugim skrzydłem jest współczucie, więc życzliwość z jaką reagujemy na nasze doświadczenia. Czy ptak wzbije się w górę używając jednego skrzydła?      

"Zrozum, że tak samo jak ptak potrzebuje dwóch skrzydeł, by latać, ty musisz jednocześnie rozwijać mądrość i współczucie".

~Matthieu Ricard


Muszę przyznać, że dawno nie miałam w rękach książki, która zachwyciła mnie jakością wydania i dbałością o najmniejszy szczegół.  Przepiękne ilustracje przyciągają oko i jak się okazuje są również częścią ćwiczeń, ale w końcu i tak jest treść jest najważniejsza, więc skupmy się na tym aspekcie. 

Książka jest poradnikiem czy jak kto woli przewodnikiem i została stworzona z myślą o rodzicach, a wśród wielu ważnych wskazówek można znaleźć fragment, który powinien trafić do każdego rodzica:

"(...)Dodatkowo, szalenie ważne jest, by zaakceptować, że jesteś dobrym rodzicem, który stara się najlepiej, jak może. Rodzicielstwo w dzisiejszych czasach jest obarczone potężną dozą poczucia winy. Rodzice są bombardowani radami i krytycznymi uwagami, w deszczu których łatwo rodzi się piekący niepokój. Czasem prawie chce mi się płakać, gdy widzą wspaniałych, kochających rodziców, którzy mierzą się według nieosiągalnych standardów, a potem gorzko wyrzucają sobie najmniejsze potknięcia". 

Myślę, że po przeczytaniu tych kilku zdań sięgniesz po książkę i pamiętaj, że jest to niezwykły przewodnik dla rodzica, ale i dziecka. Propozycje ćwiczeń skierowane są dla dzieci od 4 do 11 roku życia, w sumie jest 30 propozycji aktywności wraz z praktycznymi wskazówkami odnośnie pracy nad koncentracją, uwagą, oddechem. Każdy z nas znajdzie 2 minuty na przeprowadzenie ćwiczenia z dzieckiem, bo właśnie tyle czasu zajmuje większość propozycji. Nie ma mowy o poszukiwaniu wymówek, ponieważ to ćwiczenia, które można wykonywać podczas sytuacji dnia codziennego. I co ważne pomożesz dziecku stać na ziemi, ale i sobie, ponieważ są to aktywności bardzo wciągające i pomagają znaleźć życiową równowagę również dorosłym. Przy okazji zacieśnia się więź z dzieckiem, więc to dobrze wykorzystane kilka minut.  Ćwiczenia nawiązują do rytmu dnia tzn. znajdują się pomysły dotyczące pobudki, jedzenia, chodzenia, podróżowania, nauki, radzenia sobie z trudnościami, komunikowaniem itd. Każde z ćwiczeń poprzedzone jest teoretycznym wstęp i ukazaniem problemów z jakimi mogą borykać się dzieci.


Książka powstała z myślą o rodzicach i praktykowaniu ćwiczeń w warunkach domowych, ale ćwiczenia można również wdrożyć w życie grupy przedszkolnej czy klasy. Niektóre aktywności będą wymagały modyfikacji, ale większość stanowi gotowe rozwiązanie do praktykowania we wspomnianych grupach. 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 pedagogpisze.pl , Blogger