Przewodniki metodyczne dla nauczycieli



Wydawnictwa cały rok zachęcają swoimi pakietami i próbują przyciągnąć do siebie nauczycieli oprawą metodyczną. Pominę dziś kwestię pakietów edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, a skupię się na samych przewodnikach i błędach popełnianych przez nauczycieli wychowania przedszkolnego. 

Na początku zawodowej drogi dla wielu nauczycieli przewodnik jest niczym Biblia. Po pierwsze przewodnik jest zwykłą książką napisaną na zlecenie wydawnictwa i nie jest sprawdzany przez metodyków, choć pięknie brzmi nazwa przewodnik metodyczny. Znalezienie błędów i treści niedostosowanych do poszczególnych grup wiekowych jest bardzo proste dla nauczyciela z doświadczeniem zawodowym. Dla początkujących nauczycieli propozycje aktywności mogą być powodem frustracji i zwątpienia w możliwości dzieci. Czy to normalne, że w przewodników skierowanym do grupy dzieci 3-letnich są opowiadania na dwie strony? Który nauczyciel wybierze się z maluchami w pierwszych dniach września na spacer w celu nauki przechodzenia przez jezdnię? Dlaczego dzieci 5-letnie są męczone ćwiczeniami grafomotorycznymi? 

Są nauczyciele, którzy kurczowo trzymają się poszczególnych punktów, bo utarło się też przekonanie, że przewodnik jest gwarancją realizacji podstawy programowej. Nie jest! Przewodnik należy traktować jako drogowskaz, inspirację, ale nie jest to wyrocznia. Przewodniki przyczyniają się do odtwórczego działania nauczycieli, więc warto modyfikować propozycje, realizować własne pomysły i działać twórczo. I przede wszystkim wychowawca zna swoją grupę i wie czego potrzebują dzieci, więc nie należy trzymać się kurczowo przewodników.

Często powielanym błędem jest pisanie planów miesięcznych na podstawie przewodników. Plany piszemy na podstawie programu wychowania przedszkolnego lub podstawy programowej. Powiedzmy sobie szczerze, że wystarczy tworzyć plany w oparciu o programy wychowania przedszkolnego, ponieważ program tworzony jest na bazie podstawy programowej.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 pedagogpisze.pl , Blogger