Edukacja zdalna w przedszkolu a oczekiwania

Codzienne wideokonferencje, do tego prezentacje multimedialne z układankami i puzzlami online albo kilkunastominutowe filmiki stają się codziennością przedszkolaków. Czy tak powinno wyglądać kształcenie na odległość dzieci w wieku przedszkolnym? Nie! Jestem zdziwiona i zastanawiam się, dlaczego nauczyciele tak ochoczo bombardują pracą przed komputerem. Jeszcze miesiąc temu nauczyciele mówili o negatywnych aspektach używania szklanych ekranów, dziś sami zachęcają do udziału w życiu wirtualnym. Rozumiem, że często bywa to nakaz dyrektora i tu pojawia się poważny problem, który dotyczy przede wszystkim placówek prywatnych. Nastał trudny czas, ich los jest niepewny, więc muszą się wykazać pomysłowością. Bywa to również wyścig szczurów pomiędzy nauczycielami, więc skoro inni robią to i ja nie mogę być gorsza. 

Czy neguję wykorzystanie komputera w kształceniu na odległość? Tak! Należy znać umiar. Połącz się z grupą, zrób im niespodziankę, porozmawiajcie, pomachajcie do siebie, bo przecież dla tych dzieci jest to ogromna zmiana i emocjonalny szok. Wyślij rodzicom propozycje działań, które mogą wykonać w domu. Niech spędzą ten czas RAZEM i nie potrzebują do tego szklanego ekranu. Wysyłanie puzzli do układania online, do tego filmik online i gra dydaktyczna online. Czy to ma sens? 

Postanowiłam napisać kilka słów, bo na jednej z grup padło pytanie "Jak teraz zadowolić rodziców?". Zadowolić rodziców? Nie wiem, zadzwoń i zapytaj czego potrzebuje mama Stasia, a czego tata Jurka. Wykonaj jeszcze ponad dwadzieścia połączeń i każdemu dogadzaj indywidualnie. Idąc do lekarza ufam mu i jeżeli mówi mi, że mam zażywać dany lek przez 5 dni, to nie podważam jego decyzji, nawet jeżeli na forum przeczytałam, że Goździkowa radzi by brać go przez 8 dni. Idąc do prawnika słucham jego porad, nie rzucam paragrafami znalezionymi w sieci. Idąc do restauracji nie podaję szefowi kuchni własnego przepisu. Dlaczego nauczyciele nie potrafią być specjalistami i zamiast skupić się na pracy i własnym pomyśle szukają odpowiedzi "Jak zadowolić teraz rodziców?".

Pracuj według własnego pomysłu i przede wszystkim kierując się zdrowym rozsądkiem, więc pamiętaj, że ,,Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa (...) ". Czy zabawa przed komputerem dostosowana jest do potrzeb rozwojowych dziecka? Zdecydowanie nie. 


"Istotną rolę w tworzeniu warunków do edukacji przedszkolnej w domu, odgrywa współdziałanie nauczycieli z rodzicami. Formy kontaktu z rodzicami, które mają być pomocą, wsparciem ich działania, nauczyciel powinien ustalić bezpośrednio z rodzicami. Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nie jest zadawaniem zadań i ćwiczeń do obowiązkowego wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych. "

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 pedagogpisze.pl , Blogger