Rozmowa kwalifikacyjna w przedszkolu

Studia minęły i przyszła pora na poszukiwanie pracy w zawodzie? Rozmowa kwalifikacyjna może przebiec bardzo przyjemnie i bez stresu, ale jak się do niej dobrze przygotować i czego możesz się spodziewać ubiegając o etat w przedszkolu? Przygotowałam dla was poradnik z punktu widzenia nauczycielki, ale i osoby, która rekrutowała na stanowisko nauczyciela wychowania przedszkolnego. 


Telefon z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną obok radości bardzo często budzi strach i niepewność. Niestety nie podam jednej uniwersalnej zasady, bo jej po prostu nie ma. Każdy dyrektor jest innym i tym samym każda rozmowa przebiega inaczej. Od czego zacząć? Poniżej znajdziesz kilka kroków do udanego przejścia przez proces rekrutacji.

1. Śledztwo - zapoznaj się ze stroną przedszkola. Zdarza się, że szukając pracy wysyłamy CV hurtowo i nawet nie przyglądamy się specyfice placówki. Zapoznanie się z poszczególnymi zakładkami na stronie pozwala na poznanie celu, priorytetów, oferty przedszkola itd., w końcu warto wiedzieć gdzie idziemy. 

2. Od A do Z -  lista potencjalnych pytań jest bardzo długa. Niektóre z nich pojawiają się bardzo często, więc istnieje duża szansa na usłyszenie takich pytań jak:
Dlaczego chce Pan(i) pracować z dziećmi?
Co może Pan(i) o sobie opowiedzieć?
Czy ma Pan(i) jakieś doświadczenie zawodowe?
Jakie ma Pan(i) zainteresowania?
W jakim obszarze pracy najlepiej Pan(i) się czuję?
Czy ma Pan(i) jakieś uzdolnienia, które można wykorzystać w pracy z dziećmi?
Dlaczego zdecydował(a) się Pan(i) na studia pedagogiczne?
Jakie są Pan(i) mocne i słabe strony?
Jakie cechy powinien posiadać nauczyciel wychowania przedszkolnego?
Czy brał(a) Pan(i) udział w szkoleniach, warsztatach?
Dlaczego chce Pan(i) pracować w naszym przedszkolu?
Co może Pan(i) wnieść w życie naszej placówki?
Które z doświadczeń wyniesione z praktyk/wolontariatu/stażu etc. było najcenniejsze?
Jaką książkę może Pan(i) polecić innym nauczycielom?
Jakimi metodami chciał(a)by Pan(i) pracować?
Z jaką grupą wiekową chciał(a)by Pan(i) pracować?
Jaki jest Pani/Pana stosunek do kar i nagród?
Jaki system kar i nagród Pan(i) stosuje?
Czego Pan(i) oczekuje od miejsca pracy?
Jakie ma Pan(i) obawy związane z pracą w przedszkolu?
Co zrobił(a)by Pan(i) w sytuacji, gdy...? - w tym przypadku pojawia się wiele możliwości. np. Co zrobił(a)by Pani(i) gdyby rodzic nie odebrał dziecka? Co zrobił(a)by Pani(i) gdyby dziecko Panią/Pana ugryzło? Co zrobił(a)by Pani(i) gdyby po dziecko przyszła osoba pod wpływem alkoholu?
Czy ma Pan/i jakieś pytania?
Ile chciał(a)by Pan(i) zarabiać? - tego pytania możecie spodziewać się w przedszkolu niepublicznym. Warto przeszukać internet i zorientować się jakie są zarobki w waszej okolicy, ponieważ widoczne są różnice zależności od regionu.

Poza tym bardzo często pojawiają się pytania czy też zadania sprawdzające kreatywność i wiedzę kandydata np.:
Ma Pan(i) do przeprowadzenia zajęcia muzyczne z wykorzystaniem instrumentów, ale okazuje się, że instrumenty potrzebuje inny nauczyciel. Co Pan(i) zrobi w takiej sytuacji?
Jeden z rodziców przyniósł opakowania po Kinder Niespodziankach/rolki po papierze/ niekompletne puzzle etc.,  do czego można je wykorzystać?
Jakie zajęcia o tematyce wakacyjnej może Pan(i) zaproponować dla dzieci 5-letnich? 
Jaką zabawę ruchową przeprowadził(a)by Pan(i) w grupie maluszków? 

3. Zajęcia pokazowe - bywa, że kandydat jest poproszony o przygotowanie tzw. zajęć pokazowych. Bez obaw! Nie mają to być godzinne zajęcia podczas których pokażesz wszystkie mocne strony i zabierzesz wszystkie możliwe pomoce jakie masz. Dyrektor chce zobaczyć jaki masz kontakt z dziećmi, jak reagujesz w konkretnych sytuacjach. Nawet jeżeli podczas rozmowy telefonicznej nikt nie informował o prowadzeniu zajęć, to warto przygotować sobie np. dwie zabawy, które będzie można przeprowadzić, gdy niespodziewanie padnie propozycja wejścia na grupę.

4. Teczka - warto ze sobą zabrać dokumenty potwierdzające to, co zawarte jest w CV. Przygotuj dyplom ukończenia studiów, zaświadczenia, certyfikaty, podziękowania, rekomendacje etc.

5. "Na galowo" - w przypadku kobiet z całego serca odradzam białe koszule i granatowe spódnice. Rozmowa kwalifikacyjna nie jest egzaminem maturalnym, a "mundurek" wprowadza sztywną atmosferę. Postaw na elegancki, schludny wygląd, ale pamiętaj, żeby strój nie krępował twoich ruchów. Dlaczego? Wyobraź sobie jak może wyglądać osoba, która kuca w mini lub nachyla się do dzieci z dużym dekoltem.   

Zbliża się termin rozmowy i nagle pojawia się myśl, że jednak nie jesteś zainteresowana/zainteresowany pracą w tym miejscu albo też w międzyczasie pojawiła się lepsza propozycja pracy. W takiej sytuacji zawsze przestrzegaj przykazania 6.

6. Dziękuję, ale... - jeżeli chcesz zrezygnować z rozmowy kwalifikacyjnej w konkretnej placówce zachowaj klasę, poświęć chwilę i zadzwoń albo napisz maila. Będzie to dobrze świadczyło o twojej osobie, może za kilka miesięcy albo lat będziesz ponownie ubiegać się o miejsce pracy w danym przedszkolu. Niestety coraz częściej dochodzi do sytuacji, w  których potencjalni pracownicy nie pojawiają się, a dyrektor siedzi, czeka i czeka....

Jeżeli mamy już za sobą etap przygotowań i wybierasz się na rozmowę, to pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach:

7. Punktualność - spóźnienie się na rozmowę kwalifikacyjną jest sygnałem, że w przyszłości możesz spóźniać się do pracy. Najlepiej przyjdź kilka minut przed umówioną godziną.

8. Słuchaj - słuchanie drugiej osoby jest tak samo ważne jak mówienie. W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej uważnie słuchaj i staraj się odpowiadać na pytania konkretnie, bez zbędnych opowieści, kłamstw i przechwałek. Pod wpływem stresu można nie zrozumieć pytania, niedosłyszeć go, dlatego poproś o powtórzenie. 

9. Bądź sobą - stres jest i będzie podczas rozmów kwalifikacyjnych, szczególnie tych pierwszych, bo każdy ma świadomość, że jest oceniany. Od kilku minut może zależeć wiele, więc nie udawaj kogoś kim nie jesteś.

10. Uwierz w siebie! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 pedagogpisze.pl , Blogger